Jotta tuote myy, markkinoinnissa tulee olla valittu oikeat sanat, että tuote menisi kaupaksi. Jotta valmennettava innostuu ja motivoituu, tulee sanojen vaikuttaa oikeaan kohtaan. Jotta työntekijä sitoutuu, tulee sanojen olla riittävän suostuttelevia.
Onnistuneessa vaikuttamisessa on kyse vaikutuksen luomisen, itse vuorovaikutustapahtuman ja suostuttelun lisäksi myös sanoista. Heikosti valitut sanat oikeassa kohdassa kolauttavat ja päinvastoin onnistunutkin neuvo menee harakoille, jos se on väärin ajoitettu.
On kuitenkin olemassa sanoja, jotka ovat säilyttäneet asemansa vuodesta toiseen, kuten energia tai läsnäolo. Ne saattavat saada ympärilleen vain uudenlaisen kontekstin, kuten energia-indeksi tai läsnä oleva johtaminen. Toisaalta on olemassa sanoja, jotka ovat kärsineet inflaation, eli jo niiden kuuleminen aiheuttaa ”ei kiinnosta” tai ”been there, done that” reaktion tai niitä käytetään kuvaamaan mitä tahansa asiaa.
Otetaan esimerkiksi v-alkuisia sanoja, tässä muutamia:
Vahvuudet: Ovat niitä tekijöitä, jotka toimivat hyvin. Niitä asioita, joiden varaan voi laskea.
Voimavarat: Tekijöitä, jotka auttavat ja tukevat tilanteissa kuin tilanteissa.
Voimaantuminen: Prosessi, jossa ihminen saa edellä mainitut käyttöönsä, niin että voi hyvin (tai ainakin paremmin kuin aikaisemmin).
Esimerkiksi tämä tuote/valmennus/tekeminen vapauttaa voimavaroja ja voimaannuttaa sekä lisää vahvuuksiasi tai rakentuu vahvuuksiesi varaan. Mitä se siis oikeastaan kertoo? Ei juuri mitään sellaista, mitä ei jo tietäisi – tai sitten se voi sisältää ihan mitä tahansa.
Edellä mainitut sanat ovat kärsineet inflaation. Toisin sanoen, niitä on tehostettava tai keksittävä tilalle uudet.
Esimerkiksi tämä tuote/valmennus/tekeminen vapauttaa potentiaalisi käyttöösi ja saa energian virtaamaan sekä auttaa sinua löytämään sisäisen ydinkykysi, johon minuutesi voi nojata.
Tai tämä tuote/valmennus/tekeminen vapauttaa tiedostamattomat, piilossa olevat voimavarasi ja on sekä henkisesti että spirituaalisesti voimaannuttava. Lisäksi sen avulla voit lisätä vahvuuksiasi moniulotteisesti.
On myös olemassa sanoja, jotka ovat inflaatiosta huolimatta säilyttäneet asemansa. Tällä tarkoitan sitä, että niitä parjataan ja niistä ei pidetä, mutta silti ne säväyttävät ja saavat kuulijan pysähtymään.
Yksi tällainen v-alkuinen sana on vitutus ja vittumoinen. Huolimatta karskiudestaan ja sukupuoltaleimaavasta tulkintaperästään sen käyttö sopivissa määrin saa meidät innostumaan, inspiroitumaan ja jopa sitoutumaan.
Esimerkiksi tämä tuote/valmennus/tekeminen saa v-käyräsi laskemaan, kestät paremmin vittumoisia ihmisiä ja huomaat, että voit paremmin: ”What the Fuck, I feel much better” – mikset siis kokeilisi?
Tämän perusteella, pitäisikö toivottaa voimaannuttavaa loppuviikkoa vai energistä ja läsnäolevaa loppuviikkoa vai ihan vaan vähemmän vittumoista loppuviikkoa?